Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.11.2011 22:20 - Три пъти мери, веднъж режи!
Автор: lff Категория: История   
Прочетен: 1597 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 01.11.2011 22:46


 

Да не извършвате неправда в съд, в мярка, в къпони[1], или в мерило. Къпони прави, теглилки прави, ефа[2] права, и ин прав да имате. Аз съм Господ вашия Бог, който ви изведох из Египетската земя (Левит 19:35-36).

 image

Веществената мярка (най-общо) застава между духовното и материалното. Тя е гаранция за справедливост в материалния ни живот. Тя е и уверение за приемане и принадлежност към моралния закон на Бога. Тя удостоверява правилните взаимоотношения между хората. „Първо, те [хората б.а.] трябваше да дисциплинират себе си чрез честни мерки и теглилки. Второ, те трябваше да дисциплинират себе си чрез всеобхватния морален закон на Бога.” – казва Гари Норт. Лъжата в измерването е грях. Библията твърди, че такъв грях се заплаща двойно.

Вероятно това е било основанието правилното теглене и мерене да се превърнат в едно от основните изисквания на търговията (размяната). Останалото е измама. Останалото е грях. Това важи и за т.нар. „честни пари”, като удобен еквивалент на размяната.

Не случайно Темида е изобразявана с везни и вързани очи. Макар и богиня, когато отсъжда, не трябва да проглежда, а да съди по съвест. Везната е символ на точната мярка, на справедливостта и на това, че за всяка постъпка си има критерий на правилност и съответно съд.

Привет на тебе, велики боже Озирис [...] не съм отнемал [нищо (б.а)] от бедния; не съм карал никого да плаче; [...] не съм лъгал в мерките и теглилките; [...]. Аз съм чист! Аз съм чист! Аз съм чист! - гласи древното уверение към сина на Геб и брат на Изида (Из „Книга на мъртвите”).

 

Предметите и начините за измерване, както и свързаните с тях мерни единици, които използват строгостта на математиката, защото са загубили доверие в честността, са известни отдавна. Често в историята мерките са приблизителни, но достатъчни за изискванията на определено битово или търговско действие. Колкото педята да е различна, справедливостта се е постигала чрез педята на купувача и педята на продавача. Това измерително средство всеки си е носил със себе си и е внасял корекцията на съответната пропорция. Древният Изток ни учудва с прецизността на мярките си, достойни дори за нашето време. Така например в Индия по времето на Храпа са използвани теглилки, съответстващи на съотношения 0.05, 0.1, 0.2 и т.н. определяни с дробни десетични числа. Намерен е бронзов прът, отбелязан в дялове на 0.367 инча. Така оформените скали са били изключително важни и за градоустройственото планиране. По-късно необходимостта за определянето на географската дължина в открито море, измервана чрез секстант и часовник, довежда до необходимостта за прецизно усъвършенстване на хронометъра, което за първи път се решава през 1773 г. от английския дърводелец и самоук часовникар Джон Харисън.  Колкото технологиите се усъвършенстват, толкова са се задълбочавали изискванията за точност и са се увеличавали изискванията за прецизност на измервателния прибор. Отдавна държавата се е заела да бъде арбитър в количественото определение на размяната, чрез налагането на единен стандарт и контрол.

 А как се мерило и теглило по нашите земи?

Поводът за настоящата статия е една твърде интересна изложба, която се откри на 31 октомври 2011 год. (на връх Хелуин) в Пловдивския етнографски музей. Там могат да се разгледат предмети, приспособления и механизми, служили за измерване по нашите земи. Малко наивно, но изключително трогателно изглеждат експонатите, носещи атмосферата на своето време и намекващи  за родолюбието и професионализма на своите уредници и организатори. В залата, като уморени ветерани са разперили ръце везните, някои от тях безвъзвратно загубили мощта на топузите си. Там всичко колебливо, но упорито, заема правилното място, за да покаже, че и след толкова години радее за справедливостта. Оки, юсчета и пинти, везни за злато, мерки за яйца, крини за жито. Някак чудновато и на пръв поглед нелепо всред приспособленията стоят коса, самар, брадва, мотика. Но любопитството се задоволява, а любознанието се удовлетворява, когато кураторът обясни предназначението: един откос с косата, като мярка за количество сено; самар с бохчи, завързани с ортома – като мярка за количество кожи, скатани за утрешния пазар; „една мотика”, като еквивалент на площта на нивата, която можеш да изкопаеш от светло до тъмно. (Ако по този начин оразмерявах земята, която купувам, щях да съм най-малоимотния). Е, няма условията да бъде изложен кон, за да се онагледи измерването на големи разстояния, за което служи понятието „ход” („един ден ход” или „два дни с кон”)

Това е история, наша, българска, която може да се види, докосне, поглади, помирише и с наситено любопитство, носталгична усмивка и духовна удовлетвореност да се съхрани свиден спомен за нашето минало. Сетих се, че и досега лоцманите на презокеанските лайнери, дори да изпълняват навигацията с GPS, задължително пазят в някое чекмедже и секстант, така, за всеки случай…

 

Изложбата беше открита един ден след балотажа на изборите. Може би тук е мястото да отправим едно наше послание към избраните.

„Три пъти мери, един път режи!”

Вземете мерки, за да няма теглилки!

 

Изложбата „Мерки и теглики” в Районния исторически музей в Пловдив, се явява едно логично и амбициозно следствие от Националната научна конференция „Панаири, пазари, тържища в българските земи”, която беше организирана от РИМ-Търговище, община Търговище, БАН и Дирекция „Музеи, галерии и изобразителни изкуства” при МК.

Пловдивската изложба, организирана в Куюмджиевата къща, където се помещава РЕМ-Пловдив, е направена с любезното съдействие на около десет музея в страната. Експозицията е аранжирана от куратора Йорданка Петкова. На откриването, като гости на директора на РЕМ-Пловдив ст.н.с. д-р Ангел Янков, присъстваха и доц. Христо Харитонов – консултант по история на метрологията и настоящ директор на историческия музей в Полски Тръмбеш и г-жа Магдалена Жечева – директор на историческия музей в Търговище. Голямо беше удоволствието за мен и други представители на Клуба на приятелите на етнографския музей в Пловдив. Присъстваха и много любознателни граждани.  Откриването не пропусна и небезизвестният на пловдивчани Стефчо Автографа.

Експозицията ще продължи до 31 януари 2012 год.

Заслужава си!

 

Линкове:

http://ethnograph.info/front/index.php   Сайтът на Етнографски музей Пловдив.

http://www.priyateli-rem-plovdiv.com/front/index.php - Клуб на приятелите на РЕМ-Пловдив

https://sites.google.com/site/lyutoff2/ Моят сайт за споделено лично творчество, коментари, статии, проекти и експерименти.

http://alexlyutoff.blogspot.com/2011/11/blog-post.html Галерия със снимки от изложбата.


В приложение предлагам някои интересни понятия по тази тема:

 Мерки за дължина:

               аршин - мярка за дължина - терзийски - 0,68 м. и зидарски - 0,76 м.

лакът - мярка за дължина - 0,65 м.

руп - мярка за дължина - 1/8 аршина

сажен, копраля - мярка за дължина - 3 аршина

куршум - от пушка - 300 крачки, от пищов - 30 крачки

клѐкавец - това е най-малката мярка за дължина и отговаря на разстоянието от върха на палеца до края на първата му фаланга. Подразбира се дължината на на палеца.

 чѐперек -  дължината между разперени палец и показалец.

Мерки за тегло

ока -  1,28 кг.

драм -  1/400 ока

мускал -  1,5 драма

кантар -  44 оки

товар -  100 оки

Мерки за вместимост

кесия - торба за пари варираща от 10 000 до 50 000 акчета

котел, бакър - 8 литра

арания - 2 котела

юк - товар с пари от 100 000 гроша

Мерки за площ

уврат - равняваща се на около 2 декара.

стря̀ма (стрѐме, срѐма) - 40 или 56 квадратни крачки в зависимост от региона.

 

[1] Къпони – църковно-славянската дума за везни

 

[1] Ефа - Една еврейска мярка, която обема около 18 оки. Тя се употребявала за мерене на сухи неща като овес, ечемик, и др

 






Гласувай:
2


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lff
Категория: Политика
Прочетен: 179278
Постинги: 129
Коментари: 68
Гласове: 388
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031